Translate

сряда, 6 юли 2016 г.

Фармацевтичните компании са спонсорирали у нас през 2015 г. лекари и здравни организации



Съсловни и пациентски организации, сдружения на специалисти в конкретни области, болници и лаборатории в цялата страна са сред изброените в общо 22 доклада на
фармацевтични компании, за разходи за спонсорство през 2015 г. Фирмите, членуващи в Асоциацията на научноизследователските фармацевтични производители в България (ARPharM), бяха задължени да публикуват тези данни в средата на годината, след като от миналата година асоциацията въведе Кодекса за оповестяване.
Всяка от иновативните мултинационални компании е изнесла данните какви средства и за какво е платила на лекари и здравни организации през 2015 г.
Около една трета от българските лекари са били спонсорирани от фармацевтични компании за участие в научни конференции и симпозиуми и лекторски хонорари с 21 млн. лева в рамките на миналата година, а различни здравни организации са получили 7 млн. лв.
Така например БЛС е получил 15 хил. лв. от „Астра Зенека", за медицинско или научно образование и напредъка на медицинските и научните изследвания, 25 хил. лв. от „Глаксо-СмитКлайн", 65 хил. лв. от „Новартис", 32 хил. лв. от „Ново нордиск" и 5000 от „Санофи".
От лекарския съюз че с парите – общо 142 000 лв., се плащат голяма част от стипендиите за млади лекари, които съсловната организация дава на 60 млади лекари. в размер на 450 лв. на месец. Отделно са спонсорирани и две научни конференции.
Даренията за Българския фармацевтичен съюз са по-скромни – общо 48 000 лв.
На този фон Българският зъболекарски съюз е получил само 4000 лв. от „ГлаксоСмитКлайн" за цялата година.
Националното сдружение на общопрактикуващите лекари в България е получило 67 хил. лв. от „Пфайзер" през миналата година, както и 16 хил. лв. от UCB, 19 хил. лв. от „Мерск" и по-малки суми от други компании.
„Участието в семинара не е вид реклама. Когато се подкрепят организации като нашата, за да прави своите конгреси, е нормално да имаме спонсори. От рекламата по телевизията също се правят внушения. На лекаря обаче не се плаща. Няма скъпи, няма евтини лекарства – има такива, които помагат. Това обаче се обсъжда с пациента. Ако знам, че пациент не може да си купи лекарство, дори да е най-хубавото на света, как да го предпиша. Аз благодаря на по определена фармацевтична компания, която преди три години осигури моето участие в един европейски форум. Там успях да кажа какво правим у нас и да „натрия носа” на англичаните. Защо държавата не ме изпрати там?” коментира председателят на сдружението д-р Любомир Киров. Иновативните компании са доста щедри и към научните дружества по специалности. Всички компании спонсорират почти всички дружества, основно за посещение или организиране на научни събития, но сред най-даряваните са:
-Българското дружество по ревматология, което е получило 93 000 лв. от „АбВи", 23 000 от „Амджен", 63 000 лв. от „ГлаксоСмитКлайн", 84 000 лв. от „Пфайзер", 42 000 лв. от „Рош".
-Дружеството по неврология е спонсорирано от  “Мерк“ (Merck) с 18 842 лева, “Санофи“ - 42 930, “Пфайзер“ - 58 674 и “Байер“ -31 782.
Други дружества, които фармацевтичните компании са спонсорирали, са тези по дерматология, кардиология, неврология, белодробни болести, хематология. „Новартис" са дарили 120 хил. лв. на Българското медицинско сдружение по хематология, отделно са дали и близо 260 хил. лв. на болницата по хематология в София. „Пфайзер" са помогнали с 96 хил. лв. на Българското дружество по
невромускулни заболявания. Слабост на фармацевтичните компании са и множеството медицински дружества в областта на кардиологията. Така например през миналата година “Мерк“ е дарила 163 780 лева на Фондация академия кардиология. Освен това от различни компании с по няколко десетки хиляди левове са спонсорирани Дружеството на кардиолозите и Дружеството по интервенционална кардиология. Дружеството по дерматология също е сред щедро спонсорираните от фармацевтичните фирми.
Компаниите дават усилено и на болници, лекарски практики и дори лаборатории, като най-впечатляващи са 241 000 лв. хонорари, платени от „Рош" на лаборатория „Цибалаб".
До 15 000 лева стигат сумите за един лекар Най-щедрите суми за пътувания и хонорари на един лекар идват от компаниите "Астра Зенека" (15 444 лева), "Новартис"(15 242 лева); (12 511 лева). По-често спонсорството за командировки е от порядъка на 3000-4000 лева, като най-много лекари са подпомогнати с до 1000 лева, показват справките на компаниите. Тези данни обаче са валидни за 60% от спонсорираните лекари, които са се съгласили имената им да бъдат оповестени. Когато лекар откаже името му да бъде публикувано, компанията обявява само обобщени суми.
Догодина се очаква и генеричните компании да обявят на каква стойност е взаимодействието им с медиците.


------
Пациентски организации настояват за държавен фонд за инвестиции и иновации в медицината, но под контрола на властта

------
Една от фармацевтичните компании разкрива, че е дала 135 000 лева само за хонорари и то не само за лекари. В публичните списъци се виждат имената и на медицински сестри, получавали хонорари от над 9000 лева. Д-р Христо Димитров е пътувал с паричната помощ на фирми за лекарства. Признава го и не вижда проблем. Идеята на уредените законово отношения е лекарите да разберат за новите технологии във фармацията, а фармацевтите - в медицината. Според публичните данни, фармацевтичните компании са поемали разходите на лекари между 50 лева и 5700 за регистрация във форуми. За изнасяне на лекции и заради ценността им в науката медици са получавали хонорари от 15 лева до 17 000. Най-големите лекарски семинари са в Европа и Съединените щати. Крайната цел на парите за семинари - лекарят да е подготвен да предпише най-доброто.

novanews.bg

Няма коментари:

Публикуване на коментар