Translate

понеделник, 5 октомври 2015 г.

Доклад на Сметната палата: Спешната помощ се нуждае от спешна помощ



Това е основният извод в доклада за изпълнението на дейността по оказване на спешна
медицинска помощ за периода от 01.01.2010 г. до 30.06.2014 г
От одита става ясно, че 211 000 души или 3% от българското население няма реален достъп до спешна медицинска помощ. Заплащането на работещите в ЦСМП е неадекватно и недостатъчно, спешната помощ е неефективна, нарушена е координацията между спешната помощ и останалите лечебни заведения, има липса на кадри и е малък интересът на лекарите да специализират „Спешна медицина".
По данни на МЗ приблизително 58% от населените места в страната са с време за достъп до филиал за СМП до 20 минути, а около 15 на сто от населените места са с време за достъп в диапазона над 30 минути.
Медицинският персонал в системата за спешна медицинска помощ на ЦСМП е 7 111 души, в рамките на които са формирани 357 мобилни екипа -75 реанимационни, 127 лекарски, 125 долекарски и 30 транспортни. Освен тях функционират и 167 стационарни екипи.
Размерът на публичните средства, изразходвани за спешна медицинска помощ, непрекъснато нараства и съставляват най-голям относителен дял в бюджета на Министерството на здравеопазването . Този дял се увеличава от 13 на сто през 2010 г. на 25,6 на сто към 30.06.2014 г. и на 30,7 на сто към 31.12.2014 г. Липсват обаче правила за определяне на критерии за оценка на ефективността на разходите по програмата. Не е създаден механизъм за планиране на разходите на ЦСМП, който адекватно да отчита техните обективни потребности с оглед оказването на качествена и своевременна спешна медицинска помощ. През 2010 г. ЦСМП са разполагали общо с 399 автомобила, от които 326 санитарни и 73 други автомобила. В края на одитирания период автомобилите са 296 в т.ч. 266 санитарни и 30 други. Специализираният медицински транспорт и апаратурата, необходими за оказване на спешна медицинска помощ, са морално и физически остарели, което създава рискове за оказване на адекватна медицинска помощ. Няма разработени програма и единни критерии за тяхното обновяване. Не са разчетени достатъчно средства за обновяване на медицинския транспорт и апаратурата. В дежурните екипи на тел. 112 няма медицински лица или нормативно приети критерии за разграничаване на спешните от неспешните повиквания. Липсва свързаност между информационните системи на ЦСМП и лечебните заведения и поради това не е възможна връзка в реално време между лекарите от спешната помощ и дежурните лекари в лечебното заведение. Не са създадени възможности за масово въвеждане и използване на телемедицината в процеса на оказване на спешна медицинска помощ, въпреки че са предприети действия. В ЦСМП не е изградена действаща единна система за контрол на качеството на предоставената спешна медицинска помощ.
В резултат от одита Сметната палата дава 14 препоръки на министъра на здравеопазването. Сред тях са ясно дефиниране на обхвата, вида и начина за оказване на медицинска помощ на пациентите при спешни състояния; да се актуализират критериите за определяне на потребностите от медицински екипи по видове персонал; да се предприемат мерки за осигуряване на заплащане и стимули на работещите в ЦСМП, които да са адекватни на вложения труд. Препоръчва се още да се създаде механизъм за планиране на разходите на ЦСМП, който адекватно да отчита обективните потребности от средства за оказване на качествена и своевременна спешна медицинска помощ.

Снимка: appointmentsboard.bg

Няма коментари:

Публикуване на коментар