Translate

четвъртък, 29 януари 2015 г.

Проф. Александър Чирков: Гайдарски ми открадна болницата



- Проф. Чирков, много или малко са 77 години за човек, който се развива като комета?
- Ха-ха-ха, имате предвид факта, че в Германия ми казваха, че се развивам като комета и не съм балканец? Да, така беше. Иначе не знам дали са малко или много, аз още съм си диваче, обичам
да съм активен.
- Вярно ли е, че правите по 30 лицеви опори след всяка операция?
- Да. Освен това всеки ден ходя поне по два километра. Това за кометата знаете ли откъде дойде? Съвсем млад, още през 1966 г., отидох да уча при чичо ми Александър, който живееше в Германия. Тогава ми казваха, че съм различен от хората на Балканите, с друго мислене, че се развивам със скоростта на комета. Но пък и много се трудих. На 34 станах доцент във Франкфурт, малко по-късно вече специализирах сърдечна хирургия за бебета и малки деца в САЩ, а през 1984 г станах и професор в университета във фрайбург. Тогава дойде и признанието в България.
- Людмила Живкова ли ви върна?
- Да. В средата на 1978 г. българският посланик в Германия Петър Междуречки ме срещна с нея. Тя ми разказа, че е пътувала по света, за да върне в родината всички българи, които са емигрирали и са успели в своите области. Така още тогава тя постави основите на „Българския Великден". Вече бях професор в Хага и поисках от ректорският съвет да ме освободи.
Подават ви ръка Тодор Живков и щерка му?
- Тодор Живков направи невероятни стъпки, за да изпратим подбрани от мен лекари за обучение в САЩ.
- Тогава правите първата сърдечна трансплантация не само у нас, а в целия Източен блок начело със СССР.
- Да, вършех много работа, но нещата стояха на едно ниво. Обучавах колегите да работят в екип, а не да доносничат един за друг, каквато бе практиката, а от службите ми заявиха, че съм дошъл в България да промивам мозъци и съм бил пратен от ЦРУ. След първата трансплантация започнах да изграждам кардиологичния център „Св. Екатерина" с мои средства, нищо не съм взимал от държавата.
- Школата, която изградихте в „Света Екатерина", продължава да е най-добрата.
- Така е. Най-важното е, че в „Св. Екатерина" учех лекарите да лекуват комплексно - всяка вечер се събирахме всички - анестезиолози, вирусолози, кардиолози, съдови хирурзи, и дискутирахме кое е най-доброто за пациента.
А сега се действа без задълбочена оценка и веднага се минава на процедури, които могат да бъдат излишни за пациента.
- През 1991 г. станахте депутат във Великото Народно събрание.
- Така беше, но аз не съм бил политик. Интересуваше ме нашето общество да тръгне по правилния път. Трябваше да изградим общество, в което да има повече състрадание и към най-бедния, и към най-самотния, а ние се занимавахме с идеология - този е син на едикой си. Така не става, затова напуснах.
- Как се запознахте със Симеон Сакскобургготски?
- Още в Германия. Аз го издирих, като видях издавания от семейството му „Бюлетин на царя". Той ме покани в дома си, говорихме си. Смятам, че е голям дипломат, много подходящ за президент. Не беше подготвен за премиер и той сам си го призна.
- Четохте ли книгата му, която излезе само преди месец?
- Четох я, но е тъжно, че не пише колко трудно беше да го върнем у нас. Лично аз се обадих на Жан Виденов, защото се притеснявах да не се случи като с румънския му братовчед, когото властите върнаха от летището. Тогава Жан ми каза: .Добре, и охрана ще му предложим". И му сложиха Бойко Борисов.
- В какво се излъгахте спрямо царя?
- Мислех си, че като живее на Запад, ще е подготвен. Но той нямаше познания, сам ми каза: „Професоре, аз тази институция Министерски съвет не мога да я ръководя, защото нямам опит. Това се случи, след като НДСВ беше спечелило изборите и бяхме във „Врана" заедно с Емил Кошлуков, Георги Марков. Царят седи срещу нас и те: „Трябва да станете министър-председател". Аз им обяснявам: „Нека друг да стане премиер, пък царя ще го подготвим за президент". „Не може, хората са го избрали", скочиха срещу мен всички. Така царят стана премиер. Но той не можеше да взима решения. Те така си ги обучават монарсите да не взимат решения.
- На Костов още ли сте при-върженик?
- Вижте, той направи много за България. Както на Живков не може да се отрече това, което е построил, така и на Костов не може да му се отнеме заслугата за реформите. Той въведе здравната каса в системата, изправи икономиката след разрухата на Виденов, стабилизира валутата и подготви България за ЕС и за НАТО.
- За сегашното правителство какво ще кажете?
- Още е рано да кажа каквото и да било. Смятам, че на Бойко Борисов трябва да му се даде шанс да направи реформите, похвално е, че той и екипът му се учат от грешките си при предишното управление.
- Познавате ли министъра на здравеопазването д-р Петър Москов ?
- Знам го, разбира се. Младите лекари тогава идваха да се учат при Божидар финков в Окръжна болница, той беше сред тях. Готов съм да му помагам, ако ме потърси. Толерирам и защитата, която прави на лекарите. От години имам идеи как да се промени здравеопазването и мога да му ги дам.
- Какви са вашите предложения?
- Започвам от болния. Беден, небеден, щом влезе при личния лекар или в болница, трябва да бъде лекуван. Лекарите са вторият стълб. Те непрекъ с н ато трябва да се обучават, а не както се прави сега - всеки предприемач с мол или кръчма разкрива клиника по кардиология. Третият стълб е финансирането. В здравната каса, а не в министерството, трябва да се сформира силна комисия с доказани специалисти. И разбира се, да се намали броят на служителите в МЗ .
- В нашето са 230 чиновници.
- А са необходими 30, както е в Холандия. Ако с промени в конституцията намалим броя на депутатите и оставим необходимите, ще спестим поне 10 млрд. евро. С две думи - трябва да се направи реформа и чак след това да изградим здравеопазване на европейско ниво. Всичко това перфектно съм го описал. Казваме, че трябва да се ползва чуждият опит. Ето у нас дойде „бащата" на спешната помощ в Румъния д-р Раед Арафат, която вече е модел за целия ЕС - каза ни какво да сторим, политиците го чуха, и нищо. Системата, която аз предлагам, е по-добра от неговата.
- Мъчно ли ви е за „клиниката на Чирков", професоре?
- Мъчно ми е, разбира се. Аз я изградих от нулата. Започнахме от едни нива, а после ме изхвърлиха и я взеха наготово.
- Обиден ли сте на Гайдарски?
- Знаете ли, аз знам какво съм направил в професията си. Това ми е достатъчно. Да се чувства гузен този, който ме е уволнил. Иначе не съм имал колизия с проф. Гайдарски, но той сам е комплексиран. Дивеше се как мога да пращам и санитари да се учат на Запад. Но отношението на властта към мен създаде завист. Целта му бе да стане министър, защото в здравеопазването никаква реформа не направи. Знаете ли как ме уволни? Събраха се ДПС, БСП и царят. ДПС казали, че съм костовист, царят гледал на другата страна, а Станишев единствен ме защитил: „Аз имам морален ангажимент към този човек. Той спаси баща ми, като го оперира".
- Вярно ли е, че проблемът между вас и Гайдарски е в жена, която е избрала вас, а не него на младини?
- Не. Той самият искаше да оперирам сина му точно аз. Заради него помолих да внесем една машина за изчистване на кръвта от Австрия и след като помогнахме на сина му и на други, върнахме апарата. А той дори не ми каза едно „благодаря".
- Наистина ли сте изпратили писмо до премиера Бойко Борисов да си върнете поста в университетската болница?
- Да, за да разговарям по-обстойно с него по този и други здравни въпроси. На писмото не ми е отговорено още. Имам голямо желание да се върна пак в „Св. Екатерина", защото мога да помогна много за развитието на здравеопазването.
- Тоест искате да кажете на г-н Борисов: „Бойко, върни ми болницата"!
- Да! Защото още мога да направя за обществото.
------
Проф. Радослав Гайдарски: Уважавам Чирков
Решението за уволнението на проф. Чирков беше взето лично от мен поради факта, че неговата болница бе на второ място по задлъжнялост. Тогава уволних директорите на още 9 болници плюс него. Никога не съм изпитвал лоши чувства към проф. Чирков, ние сме състуденти и аз много го уважавам. Но тогава казах: „Сменяме бордовете", и затова се наложи да го уволня.
---
Кой е той
Проф. Александър Чирков е роден на 27 януари 1938 г. в Лом. Завършва медицина в София, а през 1966 г. заминава за Германия, за да специализира при известния кардиохирург проф. Бюхлер. От 1981 г. е професор в университета във Фрайбург. През 1986 г. извършва първата сърдечна трансплантация в Източна Европа. Проф. Чирков е създател и дългогодишен директор на болница „Св. Екатерина", където работи до 1984 г. В момента е консултант в „Сити клиник".

Лили Ангелова
В. "България днес"

Няма коментари:

Публикуване на коментар