Translate

четвъртък, 29 януари 2015 г.

Проф. Александър Чирков: На 77 години съм добре с потентността



Един от най-прочутите български хирурзи - проф. Александър Чирков, е роден през 1938 г. в Лом. Завършил е Медицинска академия в София. През 1966-а заминава за Германия, за да специализира при един от най-известните кардиохирурзи - проф. Бюхлер. През 1981 г. извършва първата трансплантация на сърце. Проф. Чирков е създател на университетската
болница „Света Екатерина", която и до днес софиянци наричат „Чирковата болница" През годините името му е замесвано в безброй скандали и спекулации, на които обаче вече 77-годишният професор не обръща внимание. Пред репортер на „ШОУ" той охотно отговори на някои въпроси и с присъщото му чувство за хумор каза: „Хайде, питай сега каквото искаш, пък аз ще ти отговоря, както си знам!".

- Проф. Чирков. още преди да се състави първото правителство на Бойко Борисов. а сега и при второто, името ви беше спрягано за министър на здравеопазването ...

- Не съм знаел, че има такава вероятност, а и за себе си знам, че не бих могъл да приема подобно нещо, защото по българския закон и по Конституция, ако човек има и друго гражданство, както аз имам немско и българско, не може да се заеме такъв пост министър, кмет, депутат, министър-председател и т.н. Няма да скрия, че още по времето на Симеон Сакскобургготски, а и по времето на Филип Димитров, съм канен да заема този пост. Е, не става, така че аз помагам, с каквото може.

- Напоследък медицинските скандали се роят. Как бихте реагирали вие от етична гледна точка, ако сте в комисия по лекарска етика и разглеждате следния казус Съвсем наскоро на моя близка на майка й са направили операция на глезена. Оперирали са обаче здравия глезен, вместо болния?!...

- Това е вече престъпление! С нищо не може да се оправдае! Престъпление е, защото се осакатява един човешки живот. Тази жена е отишла да търси помощ, а те не само че не й оказват такава, а я нараняват допълнително за цял живот. На това му се казва вече престъпление!

А какъв е коментарът ви за ромите, и не само те, които бият лекарите от ..Бърза помощ"?

- Такова нещо не бива да става, защото циганите са в България толкова дълго време, за да се интегрират, но когато това не става... Но ако има и българи, които бият лекарите, те ще бъдат третирани по същия начин, както казва министърът. В страната има закони, които трябва да се спазват.

- Оправдавате министър Москов. който каза, че там, където бият лекари, те няма да ходят?

- Абсолютно прав е министърът! Ами кой лекар ще отиде там, за да го бият?! Той отива да помага, да спасява човешки живот, а те ще го бият!....

- Какво мислите за здравния министър?

- Аз мисля, че още от началото той показва действия, които могат да се определят като добри, но нека изчакаме резултатите и чак тогава ще го оценим, както трябва.

- Много пъти сме се ровичкали във вашия произход и сигурно ви е омръзнало да отговаряте. Но все пак, кажете каква е истината? Има ли ромска кръв във вашето родословие?

- Омръзна ми да повтарям, че съм чист българин. Всичко друго е глупащина! Само ще кажа, че моите чичовци всичките са ходили да учат по времето на Хитлер в Германия и Австрия. Трима завършват там по това време. Женят се за германки. Представете си, ако аз бях от ромски произход, как щеше да се случи това?! Глупости се пишат и аз нямам нищо общо с циганското население!

Вярно е обаче, че сме били богат род, защото сме внасяли на страната си трактори и вършачки. Имали сме и магазини, както и фабрика за преработване на риба. След 9 септември ни взеха всичко и оттук-нататък на нашата къща пишеше, че сме врагове на народа.

Другата истина е, че дядо ми е наполовина грък, наполовина македонец, а дядо ми по майчина линия е чист македонец. Заминах навремето за Германия, защото чичо ми имаше собствена клиника в Западен Берлин и ми помогна да следвам.

Със съпругата си Марияне сте вече 47 години! Не е ли еднообразно и скучно? Никак даже, напротив! С годините като че ли привързаността ни расте и става все по-голяма. Тя ми е втори брак и е германка. От нея имам две деца. Синът ми Александър работи в Европейската комисия по вътрешен пазар, снаха ми е чехкиня, и тя работи там.

- А първата ви съпруга?

- Тя е анестезиоложка, казва се Веселина, и също работи в Германия. Замина още през 1967 г. С нея имаме две прекрасни деца - Татяна - невролог, и Джема, която е зъболекар в Кобленц. Имам от тях 4 внуци - Александър, Симеон, Паул и Ана-Мария. И с двете дъщери много добре се разбирам и ще ви кажа, че се гордея с Татяна, която е лекарка с две специалности - неврология и психиатрия.

- Ог всичко, казано дотук, разбирам, че сте твърде моногамен. Не ви ли се е случвало да изневерите на Марияне?

- И през ум не ми е минавало даже!

Около мен се навъртат много жени, и то хубави и красиви, но аз не мога да накърня доверието, което ми е гласувала Марияне, заради която бих направил всичко.

- Тези дни навършихте 77 години - възраст, която предразполага към въпроси относно половата потентност...?

- О, бъдете спокойна! Съвсем добре съм и друго няма да кажа. Аз обичам жена ми и тя е на първо място в живота ми, заедно с децата.

- Вие поддържате ли се с някакви медикаменти, като става въпрос за потентност?

- Не! Абсолютно не се занимавам с това и не ме интересува. Каквото е казал Господ - това е.

- Какво ще препоръчате на мъже, които чувстват немощ в това отношение?

- Да не се занимават с разни лекарства, а да спортуват повече. А и има и други сладости на земята. Не бива да бъдем ръководени от тестостеронни, хормонални вещества, а да си доставяме сладостта от други моменти в живота, има ги много.

Вие продължавате да оперирате. Кажете, освен 28-те хиляди човешки сърца досега, какво оперирате напоследък?

- Много тежки операции са тези на т. нар. спукване на аортата. И такива правя напоследък, а колко на брой съм направил досега - те са може би повече от 300. Ето, сега преди няколко месеца имах пациент, който е опериран другаде, но не са му направили както трябва операцията, и добре, че дойде при нас и го оправихме.

- В частната болница. където сте сега, е много престижно човек да се лекува, но е и много скъпо за българите. Идвах веднъж там и видях. че има доста чужденци, предимно германци...

- Да, тя е скъпа, но е добра болница. В нея аз продължавам традициите на лечение, защото с мен са всички мои ученици, с които съм преминал през болниците в България. Да, частната болница е скъпа, ето защо трябва да има изграден един специален здравен фонд, който да подпомага социално слабите пациенти. Той трябва да се формира от държавата и там, където касата не може да плаща, той да поема разноските.

Отдавна го говоря това нещо

- Какво става с мечтаната от вас болница във Варна?

- Чакам да дойде финансирането и ще започнем да изграждаме една от най-добрите болници в Европа. Така е проектирана, структурирана, че да бъде най-добрата болница. И ще видите как ще започнат да идват пациентите от София във Варна, както сега идват оттам в София. Това искам аз. Да има едно правилно разпределение, а не само на едно място да се концентрират лекарите.

- Значи ще отидете във Варна, така ли да разбирам?

- Да. Отивам, защото там ми се живее. Това е най-хубавият град в България!

В. "Шоу"

Няма коментари:

Публикуване на коментар