Translate

сряда, 3 декември 2014 г.

От 1 до 30 декември всеки здравноосигурен може да смени своя ОПЛ



Смяната на ОПЛ може да се осъществи два пъти през годината- от 1 до 30 юни и от 1 до 31 декември.
Формулярът за смяна или т.нар. регистрационна форма за постоянен избор може да се разпечата от интернет страницата на НЗОК- секцията "Вие питате" или да се закупи от книжарница за медицински формуляри.
При смяната не е необходимо досегашният ОПЛ да бъде информиран от пациента, тъй като това става по служебен път.
С попълнената регистрационна форма се отива при новоизбрания ОПЛ, на който се представят: здравноосигурителна книжка, лична карта и документ за актуален здравноосигурителен статус (той се получава от офисите на Националната агенция за приходите или може да се свали от сайта на НАП).
Новоизбраният ОПЛ също трябва да въведе в регистрационната форма данните си и тези на практиката, в която работи. Вписва се и датата, на която здравноосигуреният е направил новия избор. От тази дата пациентът може да ползва услугите на здравноосигурителната система и здравно обслужване при новия си личен лекар.
Актуализираните данни се нанасят в здравноосигурителната книжка на пациента, като тя остава за съхранение у пациента, а номерът й се вписва в регистрационната форма за постоянен избор.
Здравноосигуреното лице трябва да предостави на новоизбрания личен лекар извлечение с копия от медицинската документация. Те се изготвят от предишния личен лекар. Хронично болните пациенти предоставят на новоизбрания личен лекар за попълване своята рецептурна книжка.
Когато здравноосигуреното лице сменя постоянния или настоящия си адрес и се премества да живее в друго населено място (например студентите, когато отиват да учат в друг град), то може да сменя и личния си лекар по всяко време на годината без да се съобразява с гореспоменатите срокове. За смяната не се изисква да се отпише от листата на досегашния си личен лекар. Отписването, както и включването в листата на новоизбрания лекар, става по служебен път в съответната Районна здравноосигурителна каса (РЗОК).

Когато се пребивава в друго населено място за срок, по-кратък от 1 месец, и се налага да се получи медицинска помощ по повод остро състояние, то здравноосигуреното лице може да се обърне към всеки ОПЛ, който има сключен договор със НЗОК, за съдействие. В такива случаи касата заплаща на съответните специалисти оказаната медицинска помощ спрямо лице, което не фигурира в пациентските им листи. Задължително лицето носи и представя здравноосигурителната си книжка. Ако на здравносигурено лице му е поискано да заплати оказаната му медицинска помощ при инцидентно посещение, задължително трябва да изиска от лекаря финансов документ за платените суми.
При нарушаване на правата здравноосигурените лица могат да подадат сигнали до директора на съответната РЗОК или до НЗОК, като в случаите на неправомерно взети суми се прилага копие от финансовия документ, издаден от лечебното заведение.
Ако има въпроси относно смяната на личен лекар, лицата могат да се обърнат към НЗОК, като позвънят на телефонния номер за въпроси от гражданите 0800 14 800.

Няма коментари:

Публикуване на коментар