Translate

вторник, 1 юли 2014 г.

"Лекарската (медицинската) грешка" бе тема на семинар на Международния съюз на адвокатите



Във форума, организиран от Висшия и от Софийския адвокатски съвети, участват близо 130 български адвокати, а лекторите са от Белгия, Франция, Израел и България.

У нас няма легална дефиниция на понятието „лекарска (медицинска)” грешка, а липсата на специална нормативна уредба категорично налага преди да бъде създадена такава, да се пристъпи към широк и задълбочен обществен дебат с участието на всички заинтересовани страни.

Адвокати припомниха, че „лекарската (медицинската) грешка” е понятие, което не присъства в Наказателния кодекс и това създава проблеми. Необходимо е точното й дефиниране-създаване на точни регламенти какво е „лекарска (медицинска) грешка” и класифициране. Когато тя е институционална, например, това предпоставя нейните две страни: Системна - когато системата на здравеопазване, доставчик на медицински услуги, е избрала неподходящ начин за тяхното практическо прилагане и това касае нейните структури независимо от собствеността и мястото на прилагане – болнична, доболнична или СМ. Лична - когато отделният лекар е избрал неподходящ начин за тяхното практическо прилагане независимо и в противоречие с установените правила.

Националният омбудсман Константин Пенчев бе категоричен, че е необходимо да бъде създаден регистър на „лекарските (медицински) грешки” в България. Той поясни, че регистърът няма да има за цел да очерня лекарското съсловие, а да посочва типичните грешки при работа, за да не се допускат те отново. Според него много добра е идеята за създаването на фонд за обезщетяване на пациентите, какъвто от няколко години предлагат пациентски организации.

Бившият евродепутат д-р Антония Първанова коментира че трябва да се направи ясно разграничение между случаите, когато вина носят лекарите и тези, при които проблемът е свързан с организационен дефицит и лош мениджмънт на лечебното заведение.

„Забавянето на предоставяне на медицинска помощ също е в този кръг от грешки. Това да няма равнопоставен достъп, също. Това е организационен проблем, който води до увреждане на здравето на пациента”, каза тя и продължи, че у нас, когато медицинско лице при вземане на кръв спука вена, казва на пациента: “Ами тънки са вените ви, това е” и допълва, че в европейските страни това се смята за грешка на медицинското лице. Според нея, след като бъде дефинирано понятието “лекарска (медицинска)” грешка, то трябва да бъде включено в Закона за здравето с препратки към други закони.

По отношение на промените в съдебната система, засягащи лекарската грешка, д-р Първанова заяви, че ще се наложи обучение на съдебни състави, за да могат правилно да преценяват нещата. В момента в България няма точно определение какво представлява медицинската грешка, но по груби изчисления годишно се допускат около 1500 - 1600 пропуска в лечението и пациентите се чувстват увредени след това. Няма точна статистика на заведените дела за медицински грешки. В момента съществуват 21 определения за нежелани ефекти, 13 определения за медицински грешки, 11 определения за нежелана реакция в резултат на употреба на лекарства и осем определения за near miss (близо до грешката), коментира д-р Петър Загорчев, председател на Централната комисия по професионална етика към БЛС. Във френската медицинска литература грешката е виновно действие или бездействие на лекаря, противоречащо на закона, довело до накърняване на живота или здравето на пациента. В България в повечето случаи става въпрос за бездействие на медицинските специалисти, а не за грешно действие. "Те не извършват необходимите диагностично-лечебни дейности навреме и в достатъчен обем. Чест пропуск е липсата на комплексна диагностика, което води до недостатъчно, ненавременно или неадекватно поведение спрямо пациента", коментира докторът по правни науки Олга Томова-Куцарова. Тя допълна още, че друг чест пропуск, който води до неблагоприятни резултати от лечението, е липсата на точна и подробно водена документация, включително и на нейното подправяне. Освен това липсват точни и ясни вътрешни правила за работа в клиниките и отделенията на лечебните заведения и точни алгоритми за работа, особено при спешни случаи. Според д-р Куцарова липсата на добро отношение от страна на специалистите провокира пациентите да предполагат, че лечението им не е извършено достатъчно добре.

Няма коментари:

Публикуване на коментар