България е на 47-ма позиция
по математика от общо 65-те участници в международното изследване ПИЗА (PISA
Programme for international student assessement). Проучването
проверява
уменията по четене, математика и природни науки на 15-годишните ученици по
света. Резултатите от проучването, проведено през пролетта на 2012 година, и
представено днес в Министерството на образованието показват, че страната ни се
нарежда на 51-во място по четене и на 45-то - по природни науки.
В проучването са взели
участие 5280 български ученици на възраст 15-16 години от 188 училища у нас,
обяви националният координатор на изследването и експерт от Центъра за контрол
и оценка на качеството Светла Петрова.
България е сред държавите в
Европа, в които образователните постижения на учениците са най-силно повлияни
от семейната и социално-икономическата среда.
На челните места в
изследването са учениците от Шанхай-Китай, Сингапур, Хонконг. Преди България се
подреждат още Русия, Хърватия, Унгария, Гърция, Сърбия, Румъния и Кипър.
Българските ученици са
постигнали среден резултат от 439 точки по математика при средно за страните от
Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР) 494. Плашещото
сред резултатите в изследването, по думите на Петрова, е, че 43,8% от
българските ученици не притежават елементарните компетенции по математика. Едва
4,1% са показали отлични резултати, посочи експертът.
„Разликата между критерия
494 точки, т.е. средният резултат за ОИСР и резултатът на
българските ученици е
55 точки. В Пиза 41 точки съответстват на едногодишно обучение по математика в
държава от Организацията за икономическо сътрудничество и развитие. Нашите
ученици изостават с малко повече от една година в тяхната подготовка по
математика", допълни Петрова.
Най-големи затруднения на
учениците създават математическите задачи с графики и статистика, а най-добре
се справят с изчисленията, посочи още Светла Петрова. И в трите познавателни
области- четене, природни науки и математика българчетета имат сериозни
пропуски, поясни тя.
За функционалната грамотност
по четене в PISA 2012 България е на 51-ва позиция, със среден резултат на
българските ученици от 436 точки. В тази област средният резултат на учениците
в държавите от ОИСР е 496 точки. На първите шест места са учениците от
Шанхай-Китай с 570 точки, от Хонконг-Китай с 545 точки, от Сингапур с 542
точки, от Япония с 538 точки, от Корея с 536 точки и от Финландия с 524 точки.
По природни науки в PISA
2012 България е на 45 позиция, със среден резултат на българските ученици от
446 точки, като средният резултат на учениците в държавите от ОИСР е 501 точки.
На първите шест места в тази област са учениците от Шанхай-Китайс 580 точки, от
Хонконг-Китай с 555 точки, от Сингапур с 551 точки, от Япония с 547 точки, от
Финландия с 545 точки и от Естония с 541 точки.
„Средният резултат и в трите
области продължава да бъде значително по-нисък от нормата. Делът на учениците
под второ равнище и в трите области продължава да бъде тревожно голям.
Влиянието на социално-икономическите фактори продължава да бъде изключително
силно, което поражда тревоги по отношение на постигането на целта - всички
ученици да имат равен достъп до едно добро образование в българското
училище", каза още Петрова.
Изследването показва, че
българските ученици от профилираните гимназии и паралелки имат значително
по-високи резултати от тези на останалите ученици.
От образователното ведомство
обещават, че промените в учебните програми ще повишат резултатите на учениците,
а целодневната форма на обучение е една от мерките.
PISA е сред авторитетните
международни сравнителни изследвания за постиженията на учениците и то се
осъществява под егидата на Организацията за икономическо сътрудничество и
развитие (ОИСР). През 2012 г. е направен петият етап на оценяването PISA и в
него участват около 510 000 ученици от 65 държави и региони от цял свят, като
акцентът на изследването е върху математиката. В България изследването е
направено от 2 април до 11 май 2012 г. и в него участват около 5280 ученици от
188 училища от цялата страна. Момичетата сред тях са 48 процента, а момчетата -
52 процента.
Според критериите на PISA
една образователна система е ефективна не само когато учениците получават
високи резултати, но тя е ефективна, когато добри постижения имат учениците от
семейства с висок статус, но също така и учениците от семейства с нисък социален,
икономически и културен статус.
Ивана Арсова
Dariknews
Няма коментари:
Публикуване на коментар