Translate

вторник, 10 декември 2013 г.

Класация подреди сръбските и румънските ученици преди българчетата по математика



България е на 47-ма позиция по математика от общо 65-те участници в международното изследване ПИЗА (PISA Programme for international student assessement). Проучването
проверява уменията по четене, математика и природни науки на 15-годишните ученици по света. Резултатите от проучването, проведено през пролетта на 2012 година, и представено днес в Министерството на образованието показват, че страната ни се нарежда на 51-во място по четене и на 45-то - по природни науки.
В проучването са взели участие 5280 български ученици на възраст 15-16 години от 188 училища у нас, обяви националният координатор на изследването и експерт от Центъра за контрол и оценка на качеството Светла Петрова.
България е сред държавите в Европа, в които образователните постижения на учениците са най-силно повлияни от семейната и социално-икономическата среда.
На челните места в изследването са учениците от Шанхай-Китай, Сингапур, Хонконг. Преди България се подреждат още Русия, Хърватия, Унгария, Гърция, Сърбия, Румъния и Кипър.
Българските ученици са постигнали среден резултат от 439 точки по математика при средно за страните от Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР) 494. Плашещото сред резултатите в изследването, по думите на Петрова, е, че 43,8% от българските ученици не притежават елементарните компетенции по математика. Едва 4,1% са показали отлични резултати, посочи експертът.
„Разликата между критерия 494 точки, т.е. средният резултат за ОИСР и резултатът на
българските ученици е 55 точки. В Пиза 41 точки съответстват на едногодишно обучение по математика в държава от Организацията за икономическо сътрудничество и развитие. Нашите ученици изостават с малко повече от една година в тяхната подготовка по математика", допълни Петрова.
Най-големи затруднения на учениците създават математическите задачи с графики и статистика, а най-добре се справят с изчисленията, посочи още Светла Петрова. И в трите познавателни области- четене, природни науки и математика българчетета имат сериозни пропуски, поясни тя.
За функционалната грамотност по четене в PISA 2012 България е на 51-ва позиция, със среден резултат на българските ученици от 436 точки. В тази област средният резултат на учениците в държавите от ОИСР е 496 точки. На първите шест места са учениците от Шанхай-Китай с 570 точки, от Хонконг-Китай с 545 точки, от Сингапур с 542 точки, от Япония с 538 точки, от Корея с 536 точки и от Финландия с 524 точки.
По природни науки в PISA 2012 България е на 45 позиция, със среден резултат на българските ученици от 446 точки, като средният резултат на учениците в държавите от ОИСР е 501 точки. На първите шест места в тази област са учениците от Шанхай-Китайс 580 точки, от Хонконг-Китай с 555 точки, от Сингапур с 551 точки, от Япония с 547 точки, от Финландия с 545 точки и от Естония с 541 точки.
„Средният резултат и в трите области продължава да бъде значително по-нисък от нормата. Делът на учениците под второ равнище и в трите области продължава да бъде тревожно голям. Влиянието на социално-икономическите фактори продължава да бъде изключително силно, което поражда тревоги по отношение на постигането на целта - всички ученици да имат равен достъп до едно добро образование в българското училище", каза още Петрова.
Изследването показва, че българските ученици от профилираните гимназии и паралелки имат значително по-високи резултати от тези на останалите ученици.
От образователното ведомство обещават, че промените в учебните програми ще повишат резултатите на учениците, а целодневната форма на обучение е една от мерките.
PISA е сред авторитетните международни сравнителни изследвания за постиженията на учениците и то се осъществява под егидата на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР). През 2012 г. е направен петият етап на оценяването PISA и в него участват около 510 000 ученици от 65 държави и региони от цял свят, като акцентът на изследването е върху математиката. В България изследването е направено от 2 април до 11 май 2012 г. и в него участват около 5280 ученици от 188 училища от цялата страна. Момичетата сред тях са 48 процента, а момчетата - 52 процента.
Според критериите на PISA една образователна система е ефективна не само когато учениците получават високи резултати, но тя е ефективна, когато добри постижения имат учениците от семейства с висок статус, но също така и учениците от семейства с нисък социален, икономически и културен статус.


Ивана Арсова
Dariknews 

Няма коментари:

Публикуване на коментар