Влошаването на качеството на социологическите данни е начин на
съществуване за някои агенции, за изкарване на пари, като лъжат
клиентите си. Това каза пред журналисти социологът Андрей Райчев.
Самият въпрос лъжат ли социолозите съдържа скрита предпоставка – лъжат
ли в името на политическа кауза. За мен това не е така, категоричен бе
Райчев.
„На 23-тата година от свободата в тази страна всяко куче може да
направи социологическо изследване. Няма нищо по-лесно от това в наше
време, стига да имаш пари“, заяви той. Тънкостите на професията е как
разбираш получените цифри, какви въпроси задаваш, какви капани си
заложил, обясни Райчев. Майсторлъкът на социолога не е толкова в
събирането на данни, а в тълкуването и умението да види числата,
категоричен бе той. При сериозните агенции проблемът е в евтинджоса,
който се отразява на предизборните прогнози, смята социологът.
Например ГЕРБ не са разположени равно в различните етажи на
обществото, достатъчно е чисто и просто да заобиколиш селата, което
става по естествен път в едно телефонно изследване, за да получиш
изкривени данни, добави Райчев.
На въпроса лъжат ли социолозите отговорът е като при всяка друга
професия - едни лъжат и се късат, други се опитват да бъдат почтени,
заяви социологът Кольо Колев. Дълбокото ми убеждение е, че както
лозунгът, че са маскари всички политици, не е верен, така и не е верен
по отношение на всички социолози. По думите на Колев няма никакво
съмнение, че електоралните проучвания влияят, иначе нямаше социолозите
да бъдат ухажвани в предизборните периоди, нямаше да им се предлагат
сериозни пари, за да накланят везните.
Става въпрос за между 6% и 10% конформни избиратели, които ще
гласуват не за когото искат, а който ще победи, поясни тезата си
социологът. „Така че ако се създаде впечатление, че някой ще победи, то
нароченият победител обикновено привлича тези гласове. Това е и целта
на занятието, поради което някои много тайствени изследвания и
резултати са подемани именно тези 6%“, разясни той.
Няма коментари:
Публикуване на коментар