четвъртък, 28 февруари 2013 г.

Какво могат да свършат премиер и министър за 50 дни



Някой ще кажат, че служебното правителство не може да направи нищо значимо. Докато влезе и се ориентира, времето ще изтече. Не могат да се приемат закони, защото няма парламент. А администрацията ще блокира всички радикални намерения на т.нар. експерти без административен опит. Според мен обаче всичко зависи от лидерските качества на „служебните" министри и от избора на приоритети. За кратко може да се постигне много. В момента времената са динамични и събитията през следващите два месеца ще бъдат по-решаващи от с нищо незапомнените март-април на някоя друга година. Трябва да се успокои обществото и да се стабилизира демокрацията. Чрез излъчване на професионализъм и увереност служебният премиер бързо би могъл да свали напрежението. Ключови задачи пред него са:
•Бърз анализ на дейността на енергийните дружества - сметки, ценообразуване, признати разходи. Протестите започнаха заради тока. Ако всички спрат да плащат сметките, защото ги смятат за некоректни (а те може и да не са), енергетиката ще колабира.
•Провеждане на прозрачни избори. Усещането за масови изборни измами може да роди нелегитимен парламент и нова управленска криза. А имиджът ни на корумпирана държава ще бъде затвърден. Институциите трябва да продължат да функционират. Пробойни да не се допуснат. Не е тайна, че покрай всяка смяна на властта месеци наред администрацията не работи с нужния темп, сменят се хиляди хора. През 2009 г. системата съвсем се парализира заради отричането на миналото, повсеместните „ревизии" и всяването на страх. През 2013 г. е нужна повече приемственост и стабилност. . В преходни периоди на безвластие има опасност да падне данъчната събираемост, да се увеличи престъпността, да има злоупотреби и загуби в държавните дружества „като за последно". В частния сектор да не би да не се случва същото, ако сменят директора?   Препоръчвам   ресорните министри да       замразят всички  харчове в държавните фирми и в целия   публичен   сектор. Само   в   енергетиката, транспорта и здравеопазването при липса на контрол до лятото може да се прахоса още един милиард. Популизмът в икономиката е вреден Дефицитът - също. Ако някой смята, че служебните министри магически ще свалят цените на тока, ще вдигнат доходите и ще създадат хиляди работни места, ще се разочарова. По-важно е обратното - не толкова да се съгради, колкото да не се разруши. В период на политическа криза инвестициите замръзват, оборотите на бизнеса падат, всички гледат телевизия. Ако е вярно, че „хладилникът победи телевизора", е вярно и че телевизорът сам няма да напълни хладилника. Бизнесът и инвеститорите се нуждаят от стабилност. Задачата на служебния кабинет е да не допусне съмнение в стабилността на валутата и банките. Ключовият фактор е бюджетът. Не само че никакви кесии не трябва да се развързват, а обратно - данъците стриктно да се събират, а неприоритетните разходи да се зачеркнат. Реално и желателно е служебният кабинет да остави бюджета с излишък, а фискалния резерв - увеличен с един милиард. Ще кажете -трудно и невъзможно? А на Софиянски през 1997 г. да не му е било лесно? Измерени в долари, доходите тогава са били над 100 пъти по-ниски. Някои процеси могат да се довършат - започнати приватизационни и концесионни сделки, приоритетни обществени поръчки, европейски проекти. Други обаче не могат. Не е реалистично да се започват нови големи проекти {7-и реактор на „Козлодуй", нов мост над Дунав, купуване на изтребители). В консервативни системи като здравеопазването, правосъдието и отбраната съществени реформи не могат да се случат. Особен акцент върху еврофондовете. Няма подходящ момент за падане на едно правителство, но в периода на договаряне на 7-годишната бюджетна рамка на ЕС моментът съвсем не е подходящ. Ако в някой сектор е нужна най-много приемственост, то това е усвояването на еврофондове. Плащанията по проектите трябва да продължат. На европейския съвет за договарянето на средствата трябва да присъства авторитетна политическа фигура. Ако доверието на Брюксел спадне, ще ни трябват години, за да го възстановим. Независимо от сектора, задачите са сходни. Всеки служебен министър трябва да влезе с летящ старт и да изпълни няколко задачи:
•Да съхрани работещите екипи и да поддържа висок морал във ведомството.
•Да опази бюджета и да не харчи за почти нищо. Плочките ще ги ремонтираме наесен...
•Да избере 1 -2 проблема от голямо обществено значение, които могат да бъдат спешно и справедливо решени - ВМЗ-Сопот, пистите в Пирин, прозрачност (не популизъм) в сметките за комуналните услуги и в банковите договори
•Да „затегне болтовете" на държавните дружества и агенции, които в „мътната вода" могат да злоупотребят в големи размери,
•Да се въздържа от масови.уволнения освен на явно компрометирани ръководители. Всеки би могъл да даде предложения какво да се направи. Някои от тях биха отнели много време или за тях няма финансиране в бюджета. Други са спорни и за тях е нужен политически дебат. За трети са нужни мащабни промени в законодателството и дори в конституцията. За мен са важни три приоритета на служебния кабинет:
1.  Да запази гражданския мир;
2. Да затвърди финансовата стабилност и да не се впусне в популистко харчене;
3. Да организира прозрачни парламентарни избори. Ето и още няколко разнородни идеи, за които не са нужни големи срокове и средства: •Да осигури достатъчно средства за всички нуждаещи се от и н витро процедури. Няколко милиона лв.
•Да проведе кампания срещу купуването на изпити в университетите. Това не струва пари.
•Да не допусне фалит на НЕК, БДЖ, като намери решение за рефинансиране на падежиралите кредити.
•Да подкрепи инвеститорите във възобновяеми енергийни източници, като коригира (чрез ДКЕВР) спорното решение на ДКЕВР от миналата година. Това не струва пари на бюджета.
•Да намали усещането за полицейщина, подслушване и прекомерното движение на автомобили с лампи. Това не струва пари. Списъкът не е изчерпателен. Лидерството е не по-малко важно. Всяка стъпка на служебния кабинет ще бъде критично наблюдавана. Понякога не е толкова важно какво се казва и върши, а кой и как го казва и върши. Личният пример е важен. Служебното правителство носи огромна отговорност. Отговорността на бизнеса и гражданите е не по-мала. Служебният кабинет не е безвремие, фирмите трябва да продължат да работят, всички да си плащаме данъците и сметките. Служебното правителство може да върне вярата на нацията в демокрацията, институциите и утрешния ден. Може да покаже, че има достойни хора, които работят в интерес на гражданите. Затова протестират хората. Нали всички затова протестирахме и през 1989-а, и през 1997-а?
 

Николай Василев
"В. Труд"




Няма коментари:

Публикуване на коментар