събота, 31 март 2012 г.

Холестеролът се намира изключително в храните от животински произход


Динамичният съвременен живот, подчинен изключително на стреса и най-вече липсата на време за домашно приготвяне на храна, неизбежно повишават нивото на лошия ни холестерол, защото не може да се изплъзнем от вкусните изкушения, които са навсякъде около нас само на една ръка разстояние.

Повишаване нивото на лошия холестерол води до сериозни здравословни проблеми със сърцето и сърдечно-съдовата система.
Човешкият черен дроб образува около 70-80% от необходимия за организма холестерол. Останалите се набавят чрез продукти от животински произход.
Най-богатите на холестерол храни са: животински вътрешности, яйца, хайвер, гъши черен дроб, месо от гърдите на агне, масло, майонеза, тлъсто месо, млечни продукти, а най-бедните са плодовете, зеленчуците и ниско масленото кисело мляко.
Холестеролът се елиминира (излъчва) от организма чрез жлъчката като холестерол и жлъчни соли. Той е една от главните съставки на жлъчните камъни.
Широко известен е факта, че високото съдържание на холестерол в кръвта причинява отлагания в артериите, което може да доведе до атеросклероза на сърцето, на мозъка или на краката. Лошият холестерол, или LDL, предизвиква стесняване, втвърдяване, запушване на артериите и повишава риска от инфаркт и инсулт.
Не е трудно да „пречистим” пролетно тялото си и да увеличим нивото на добрия (HDL) холестерол. Трябва само да спазваме следните съвети, а именно да ограничим наситените мазнини (червено месо, млечни продукти, готови храни), да увеличим ненаситените мастни киселини (олио, риба, съдържаща омега-3 мастни киселини - скумрия, сьомга, сардина, херинга и риба тон, ядки), да се замести маслото със зехтин, да се консумират повече фибри, пълнозърнести храни и да се заместят млечните пълномаслени с нискомаслени продукти.
В менюто ни обезателно трябва да присъства чесънът, който предпазва кръвоносните съдове от лошия (LDL) холестерол. А така също и спанака, сминдуха (семена), броколите, богати на желязо, магнезий, калций и антиоксиданти, също предпазващи сърцето от холестерола.
Израелски учени от университета на Йерусалим доказаха, че грейпфрутите, особено червените, имат положителен ефект при понижаване нивата на холестерола и липидите.
В тяхното 30 дневно изследване са участвали мъже и жени със сърдечна операция - коронарно шунтиране и с високи нива на холестерол и липиди. Именно поради това организмът им не реагирал адекватно на медикаментите за заздравяване на раните. Пациентите били разделени на три групи. В едната изяждали по един червен грейпфрут на ден, в другата - по един жълт, а третата била лишена от този плод.
Резултатите показали, че консумиралите грейпфрути са с понижени нива на липидите и холестерола като червеният грейпфрут се оказал значително по-ефективен, заради по-голямото количество антиоксиданти, съдържащи се в него.


----
Знаете ли, че:

-Храните богати на разтворими фибри намаляват нивото на холестерола в кръвта. Такива са овесени трици, овесени ядки, фасул, грах, оризови трици, ечемик, цитрусови плодове, ягоди, ябълки.
Резултатите от проучване в Холандия сочат, че фитохимикалите в ябълките понижават риска от висок холестерол до 50%.. 300 мл. ябълков сок или 2 ябълки дневно държи доктора далеч от вас. Фибрите, протеините и останалите химически съединения, които се съдържат в боба и лещата също намаляват холестерола с 30% и подобряват функцията на кръвоносните съдове. А една купичка овесени ядки на ден или пък друго, в което има овес снижава нивото на холестерол в кръвта с 29%;
-Доказано е, че половин глава суров лук на ден повишава добрият холестерол с около 25%;
-Зехтин, рапично олио – намалява риска от висок холестерол с 40%. От всички мазнини за готвене зехтинът съдържа най-много моносатурирани мазнини (77%) и има силни антиоксиданти, които намаляват лошия холестерол, без да засягат добрия;
-Ядките са богати на т.нар. полезни мазнини, на фибри и витамин Е. Ето защо те трябва да са неотменна част от всекидневното ни меню, за да държим холестерола си в здравословните граници. Най-ново британско изследване установи, че при консумиращите средно 67 грама ядки (шам фъстъци и орехи) дневно равнището на лошия холестерол спада със 5- 7%%, а на триглицеридите с 10%. Във фъстъците има много биофлавоноид ресвератрол, който помага за повишаване на притока на кръв в мозъка с 30% и така се намалява рискът от инсулт. Орехите – намаляват риска с 45%. Те съдържат омега 3 мастни киселини, които редуцират холестерола и предпазват от запушване на кръвоносните съдове. Ако редовно хапвате орехи ще намалите лошия холестерол с 16% и ще увеличите общото ниво на холестерола с 12%. Бадемите също помагат за намаляване на нивото на вредния холестерол в организма и снижават риска от сърдечно-съдови заболявания. 28 грама бадеми съдържат антиоксиданти, почти толкова, колкото е количеството им в 300 грама броколи или чаша зелен или черен чай. Шепа ядки (около 23 броя) предоставя на организма полезни мазнини, витамин Е, калий, магнезий и желязо, а съдържа само 160 калории.
-Умерената употреба на алкохол може да увеличи нивото на HDL. Ограничете алкохола до едно питие на ден (50 г), ако сте жена и не повече от две питиета (100 г) на ден за мъжете. Не консумирайте алкохол, ако сте с високи триглицериди;

Няма коментари:

Публикуване на коментар