Translate

петък, 9 декември 2011 г.

От НПО са подготвили предложения, които да залегнат в Закон за правата и задълженията на пациента


Независим орган за разследване на лекарски грешки искат пациенти


Конфликтът се трупа от години и е следствие от липсата политическа воля да се смени моделът за решаване на споровете лекар-пациент в защита на българските граждани.
Нужни са законодателни промени, които да регулират отношенията „лекар-пациент” и да оптимизират системата за доказване на лекарските грешки.
Необходима е цялостна промяна на модела и разписване на ясни механизми в Закона за правата и задълженията на пациента, за извън съдебно решаване на спорове, между пациенти и лекари, както и между болнично заведение и потърпевш болен и да има ускорена процедура за тях, каза д-р Станимир Хасърджиев, председател на Националната пациентска Организация (НПО).
Според него приемането на нов модел ще позволи много по-лесно установяване на нарушения от страна на лекарите, като същевременно ще им предложи и закрила от несъстоятелни обвинения от страна на пациентите.
В обществото има огромно напрежение след поредните случаи на лекарски грешки, виждаме нетърпимост към бездушието и хората стават все по-активни, продължи той.
По думите му, видна е пълната неспособност на лекарското съсловие да предложи конкретни мерки за поправяне на системата, и затова се налага пациентите да го правят.
От НПО са подготвили предложения до министъра на здравеопазването и до Комисията по здравеопазването, които да залегнат в Закон за правата и задълженията на пациента.
Д-р Хасърджиев очерта три варианта за промяна на модела. Първият предвижда създаването на нова независима институция от медицински експерти и общественици, с цел гарантиране на обективността при разглеждане на случаи на лекарски грешки, по примера на Обединеното кралство. Във Великобритания тя се нарича Генерален медицински съвет. Съставен е от 24-ма членове, поравно от лекари и представители на пациентски организации. В него през2009 г. са постъпили 5773 сигнала за лекарска небрежност. 1758 са били цялостно разследвани и са отнети завинаги правата на 85 лекари.
Не за 6 месеца или 1 г, а у нас от БЛС се хвалят, че за 2 г. съдът е отнел правата за няколко месеца на 5-има лекари, не скри възмущението и недоумението си д-р Хасърджиев.
Вторият е на база разширяване правомощията на съществуващата Изпълнителна агенция "Медицински одит” за разследване и произнасяне по казуси за лекарски грешки.
Третият е-цялостно реформиране на действащите етични комисии към БЛС на регионално и национално ниво, които трябва да заработят по нови правила и да се произнасят в срок.
Промените трябва да гарантират ролята на гражданското общество при вземане на решения по казуси за лекарски грешки създаване на ефективен механизъм за адекватно обезщетение на пациентите при доказването им.
От НПО настояват за коренна промяна на системата за съдебно-медицинска експертиза, рейтингуване на болниците, периодична атестация на лекарите и промяна на начина за избор на екип. Настояват още да се възстанови фондът за социално слаби, който да гарантира правата на здравно неосигурените и да се създаде гаранционен фонд за обезщетяване на пострадалите от лекарски грешки пациенти.
Според адвоката на НПО Силви Гаврилов, в бъдещия закон за правата на пациента, който се пише вече от 10 г., трябва да е указано ясно къде отива пациентът при лекарска грешка, кой разследва, за колко време и какво ще е обезщетението.


Няма коментари:

Публикуване на коментар