Translate

вторник, 19 юли 2011 г.

Изработването на електронното здравно досие се отлага –с още 27 месеца

Това предвижда споразумение, подписано между здравния министър д-р Стефан Константинов и социалния министър Тотю Младенов. 
Електронните документи ще са част от нова интегрирана система, която ще се изгради с 9,7 млн. лв. по схема "Национална здравно-информационна система" на Оперативна програма "Развитие на човешките ресурси". Срокът за изпълнение на проекта е 27 месеца. Това означава, че всички пациенти ще разполагат с електронни здравни досиета най-рано през 2014 г.. Новият софтуер на МЗ ще е свързан с всички болници, лекарски кабинети, аптеки, с този на НЗОК, с настоящите и бъдещите регистри - например за ин витро процедурите, инвазивната кардиология, ражданията,  ТЕЛК, НЕЛК, НОИ и НАП.
Данните, които се вкарват от различните участници, ще могат да се следят в реално време - още в момента на вписването им в съответната система. Например в болниците ще има данни не само за лекуваните по линия на здравната каса пациенти, а и за тези, които си плащат кеш или през частен осигурителен фонд. Целта е по-добър контрол, събиране на данни за оказваните здравни услуги, преминалите пациенти, разходите за лечение.А пациента сам ще решава кой лекар какъв достъп да има до данните му в електронното здравно досие.
Достъпът до „картона",  с потребителско име и лична парола, по мнението на IT експерти е, че той е по-лесно пробиваем от хакерски атаки.
Опцията за достъп до електронната информационна система, чрез въвеждане и сканиране на биометрични данни, например чрез пръстови отпечатъци, не се радва на много поддръжници.
Но според д-р Константинов най-подходящият вариант това да става е чрез пръстови отпечатъци. Той предлага като друг вариант достъпът да е с парола и ПИН код или данните да се  вградят в специален чип на личните карти, какъвто модел е възприет в Естония, където повече от две години системата работи безотказно - без грешки, но този вариант трябва да бъде съобразен при следващия период за преиздаване на лични карти в България т. е. след 19 години.
През чипа, след вкарване на ПИН код, ще се чете електронното медицинско досие на всеки от нас, обясни д-р Константинов и подчерта, че идеята на здравното министерство  е не да строи нова база данни и всичко да започва наново, а да  може да се използва и информационната система на НЗОК.
Възможно е пациентът да се идентифицира с пръстови отпечатъци, а също може да се добави и ПИН-номер, каза той. Тепърва ще се решава кой вариант да се избере, като той ще бъде посочен и доказан като най-добър от фирмите, които ще кандидатстват за изграждането на системата. А тези, които ще спечелят изработването на интегрираната информационна система в здравеопазването, трябва да представят и анализ за това, кой ще е най-добрият вариант за достъп до нея. Основното изискване освен надеждност и конфиденциалност на данните е интерфейса да е разбираем и да може да се ползва, както от млади, така и от по-възрастни хора без затруднения.
-Много от държавите са решили проблема, имайки единна информационна система, а базите данни са на децентрализирано ниво. Не е задължително това да се случи и при нас, но е възможно НЗОК да продължи да развива системата си, докато ние работим по новата, поясни той.
 По думите му, новата интегрирана информационна система ще се гради на модули, с един общ интерфейс. А резултатите от нея ще се видят едва след приключване на проекта.
-Имаме ли обща архитектура и концепция, дали точно ще имаме електронната рецепта първо или пациентското досие, е въпрос на оценка и зависи от бъдещия анализ, коментира здравният министър.
Социалният министър коментира, че 45 млн. лв. са заделени общо за МЗ като бенефициент по приоритетната ос 6 на оперативната програма. Той добави, че предстои до края на юли да бъдат предоставени на здравното министерство средства за още две системи - единна информационна система за медицински експертизи на стойност 800 000 лв. и национален списък на медицинските изделия, чието изграждане ще струва 150 хил. лева. ----------------------------
За последните 10 години в страната са похарчени над 17 млн. лв. за въвеждането на електронно здравеопазване, но досeга  работеща система уви няма.
И в момента има здравно осигурени българи, които са с електронни досиета.Достъп до тях обаче имат само тези, които притежават електронен подпис, но тази система е неработеща обясни д-р Константинов .

По време на проекта ще бъдат обучени, за използването на  нова интегрирана система, 1000 здравни служители и 7000 лекари и регистратори в болници и диагностично-консултативни центрове.
-----------------------------------
Безплатните лекарства и тези с намаление за лечение у дома, които са за сметка на НЗОК, вече ще ни се дават от аптеките срещу електронна, а не срещу хартиена рецепта, съобщиха от дирекция „Информационни и комуникационни технологии” на здравната каса. Новият начин ще бъде въведен експериментално в няколко града до края на годината. Целта е така да бъде тестван за евентуални грешки преди повсеместното въвеждане на електронните рецепти от 2012 година.
Електронните рецепти ще спестят много неудобства на пациентите. 
  • няма да им се налага да ходят отново при лекаря, ако той е допуснал  неточност, тъй като при такива ситуации в аптеката само с едно кликване върху името му с данните, чрез системата  ще влизат директно във връзка с него за изясняване на неточностите;
  • с въвеждането на електронните рецепти НЗОК по всяко време ще следи какви медикаменти изписват лекарите, в какви количества и дали те са оригинални или генерични. Същевременно експертите на здравната каса ще анализират дали всеки един от лекарите, чрез изписването предимно на иновативни и скъпи препарати, при положение че съществуват и такива с изтекъл патент, но също с отлични качества, каквито са генеричните, не вкарват  касата в излишни разходи.

Няма коментари:

Публикуване на коментар