Translate

понеделник, 13 юни 2011 г.

300 лв. е изхарчил българинът за лекарства и хранителни добавки през 2010 г.

Това показват данните на ИАЛ, съобщи доц. Николай Данчев, зам. декан на Фармацевтичния факултет на Медицинския университет в София, на семинар във Велинград. 

Най-масово търсени, с рецепта, са лекарствените медикаменти за стомашно-чревния тракт, киселини, гастрит, язва, колит, диарии, сърдечно-съдови, онко заболявания и антибиотици, а за самолечение -отис(продаваните свободно, без рецепта) продуктите за грип, простуда, витамини, хранителни добавки, билкови чайове и др.
През миналата година обаче най-голям ръст бележат продажбите на хормонални препарати и медикаментите срещу респираторни заболявания. При хормоналните освен на виаграта скокът се дължи и на кортикостероидите за лечение на ревматоиден артрит, лупус, астма и др.
Според доц. Данчев близо 20-30 % от закупените лекарства остават неупотребени, тъй като хората се боят от противопоказанията и лекарствените взаимодействия, описани в листовките. Заради това в Япония например те изобщо не се дават на купувачите.
Сред десетте най-употребявани лекарства, по стойност, само едно е генерик и това е аналгинът на „Актавис”. Генеричният продукт, съдържа същата активна субстанция както оригинала, но може да се различава по неактивните си съставки, намалява цената на оргиналния 70- 80%, без да има разлика в профила на качество, безопасност и ефикасност, припомни той и продължи, че има тенденция в бъдеще и за сиропите да се изисква биоеквивалентност, каквато се налага за почти всички генерици.
През 2010 г. „Актавис” бележи ръст от 15% спрямо 2009 г. в продажбите на продукти без лекарско предписание и хранителни добавки. Това е благодарение на наличието на/над 7000 различни търговски наименования на медикаменти на пазара, като общата стойност на продадените лекарства е за/над 2 милиарда лева, а  отис продуктите възлизат на 322 млн. лв.,поясни доц. Данчев. 
На българския пазар са пуснати 29 качествени генерични продукта, най-вече в областта на кардиология, централна нервна система, перорални антибиотици и метаболизъм, онкология, както и продукти без лекарско предписание.
Тази година компанията ще въведе на нашия пазар общо 14 нови медикамента, хранителни добавки и лекарства без рецепта от най-ново поколение, каза той.
Фармацевтичният пазар у нас бележи общ ръст от 9% на продажбите(в левове и опаковки) за миналата година спрямо 2009 г.. Продадени са генерични лекарства за 960 млн. лв.(195 млн. опаковки) и оригинални лекарствени продукти за 915 млн. лв.(48.6 млн. опаковки). Всичко това говори, че съвременната лекарствена терапия е немислима без съществуването на генерични препарати с доказано качество, дефинитивно каза още доц. Данчев.

Няма коментари:

Публикуване на коментар