вторник, 8 февруари 2011 г.

Пациентитe атакуват новата Национална здравна карта в съда

МЗ провежда непоследователна политика на парче. Няма консенсус,но и при изготвянето на националната здравна карта здравният министър е забравил, че БЛС си направи отвод и не участва,при изработването на регионалните здравни карти , заявиха представители на пациентски асоциации.
На практика няма консенсус по тази карта, В София винаги сме знаели, че има наднормени болнични легла, Не знам защо политиката на министерството е да концентрира легла в големите градове, коментира Теодора Захариева, председател на Българския пациентски форум.
Според нея трябва да се обърне внимание на стандартите на здравно министерство, „Когато има едни сврьхкритерии и здравните заведения не могат да ги покрият, тогава проследяването на хронично болните ще става в София. Това показва и методиката на НЗОК. Ако всички болници трябва да отговарят на стандартите, тогава трябва да закрием и областни болници", обясни Захариева и подчерта, че не може такъв правен здравен абсурд да цари в сектора.
По думите и преди дни е проведена среща със секретаря на Върховен административен съд и представители на асоциацията, тъй като съдът се опитва да бойкотира някои техни обжалвания.
-От октомври месец това обжалване стои на петчленен състав и няма решение, Ние проведохме среща с главния секретар на ВАС и го информирахме за всички нередности, които се случват, Ние го запознахме, че това не е наш каприз, а това е нещо, касае много хора в страната", допълни още Захариева и заяви още, че ще обжалват Националната здравна карта.
Здравната карта беше заложена така, че да не реши нищо от проблемите,
коментира и Пламен Таушанов, председател на Българската асоциация за защита на пациентите. Той обясни, че за София е решено, че ако една болница има 500 легла, а по карта трябва да има 450, тогава на нея й се разрешават 450 легла и те ще бъдат финансирани от НЗОК, Същевременно останалите легла може да се финансират по други фондове.
Според него най-важният фактор, който не се коментира нито от здравния министър, нито от пациентите, е "удовлетвореност на пациентите", което е и най-важният въпрос за пациентите.
Според Таушанов крайно време е МЗ и НЗОК да започнат да отчитат крайния резултат от лечението, а не просто че през болниците са минали 1,8 млн. или 2 млн. българи.
-Миналата година се доказа, че има 540 хил. фалшиви клинични пътеки от 1,7 млн., минали през болниците. Някой да е казал, че те сега са намалели, има ли гаранция за това, има ли гаранция, че се е повишило качеството? Решаването на въпроса за качеството на услугата започва от акредитацията на лечебните заведения, а тя е направена прибързано, за да има основания касата да сключва договори, обясни той.
по думите му стандартите, които се въвеждат, са общо организационни. Те не са протоколи и правила на поведение.

Няма коментари:

Публикуване на коментар